Et vanlig motiv i antisemittismens historie er fremstillingen av jødene som både mektige og truende. Fiendtligheten mot jødene har i nesten alle historiske faser vært knyttet til konspirasjonstenkning. Dette er et ord som går igjen i tekstene, og som derfor bør forklares nærmere.
Konspirasjonstenkning bygger på påstander om at verden styres i det skjulte av en eller flere mektige og ondskapsfulle grupper. Blant dem som slutter opp om en slik tenkemåte, hevdes det altså at det finnes en skjult sammensvergelse som styrer utviklingen i samfunnet. Konspiratørene fremstilles som bortimot allmektige. Det hevdes at de kontrollerer politiske partier, pengeøkonomien og massemediene, og at de bruker sin makt til å spre kaos, umoral og ulykker.
I antisemittisk propaganda har jødene blitt beskrevet nettopp som en mektig, velorganisert trussel. I middelalderen ble det påstått at en jødisk sammensvergelse arbeidet for å ødelegge det kristne samfunnet innenfra. På 1800-tallet og tidlig på 1900-tallet ble det hevdet at en slik sammensvergelse truet med å undergrave «rasen», samfunnsfellesskapet, kulturen og nasjonen. Et av de viktigste trekkene ved den nazistiske antisemittismen var nettopp påstanden om at jødene arbeidet systematisk og i det skjulte for å erobre verdensmakten. Gjennom historien har slike forestillinger blitt brukt til å rettferdiggjøre diskriminering, fordrivelser, voldelige overgrep – og i siste instans folkemord.
I tekstene som følger, vil vi ta for oss hvordan antisemittismen har kommet til uttrykk i forskjellige faser, og de ulike virkningene den har fått. Vi legger vekt på både brudd og kontinuitet. Med brudd mener vi at antisemittismen har forandret seg over tid, i takt med samfunnsendringer. Med kontinuitet sikter vi til at enkelte sentrale trekk ved antisemittismen har levd videre under skiftende historiske forhold.
Last ned tekst / Skriv ut