Repetisjonsoppgaver
1. Hva mente Saul Friedländer med at den nazistiske antisemittismen var en «frelsesantisemittisme»?
2. Hva mener vi med at den nazistiske antisemittismen var preget av «handling»?
3. Når gikk den nazistiske forfølgelsen av jødene over til å bli et folkemord?
4. På hvilken måte drepte de nazistiske maktorganene jøder?
5. Hvordan ble de norske jødene rammet av den nazistiske drapspolitikken?
Kildeoppgaver
«De som kjemper mot NS i dag, kjemper sammen med den revolusjonære jødedom som slavebinder folkene. […] Når man ser det spill som her er i gang, og når vi vet at NS fører en fanatisk og aldri sviktende kamp på sin del av fronten i denne verdenskamp, som avgjør hele menneskehetens skjebne […] Det det gjelder er jo om Europa skal bli et bytte for kaos, hungersnød, bolsjevisme og et forbrytersk jødevelde, eller om det skal lykkes å redde Europa, bryte kapitalens lenker og skape en ny sosial ordning hvor pengenes og jødenes makt er brutt, og grunnlaget kan legges for sosial rettferd og gode kår for hele det arbeidende folk.»
(Kilde: Utdrag fra tale av Vidkun Quisling i Trondheim 6. desember 1942 – halvannen uke etter deportasjonen av 529 norske jøder med skipet Donau 26. november samme år.)
1. Les kildeutdraget. Hva slags kilde er dette?
2. I denne talen av Vidkun Quisling kan du finne igjen flere av de momentene du nettopp har lest om i hovedteksten. Hvilke?
3. Hva forteller det oss at Quisling holdt denne talen halvannen uke etter at de norske jødene ble arrestert og deportert? Drøft.
Refleksjonsoppgave
1. Bruk nettet og leksikon til å skrive en kort biografi om skuespillerinnen Ida Rottmann. Du kan begynne med å lese her.
Ida Gorvitz
Kall teksten din «Hvem var Ida Rottmann?» Kan du knytte det du har lært om Holocaust, til hennes liv og død?
2. Gå inn på http://www.snublestein.no/Samuel-Leon-Steinmann/p=164 og les teksten om Samuel Leon Steinmann. Bruk deretter nettressurser (Wikipedia, SNL etc.) til å skrive en kort biografi om ham. Kan du knytte det du har lært om Holocaust, til hans liv? Og kan du også si noe om Steinmanns formidling om Holocaust etter krigen?
Aktualitet:
I april 2017 ble det kjent at den jødiske foreningen i Umeå var blitt nedlagt som følge av trusler. Søk opp informasjon om denne saken. Kan du trekke sammenligninger mellom dette og det du har lært om nazistisk antisemittisme? Hva er likt, og hva er forskjellig?